Etter et interessant foredrag satte Bandehy fyr på en hijab, et plagg hun tidligere har vært tunget til å bruke, i solidaritet med alle andre undertrykte kvinner.
I Stjørdal er Veslemøy Lian listetopp, i en by med mange problemer med parallellkulturer, i likhet med mange andre steder i Norge.
Veslemøy var også en av initiativtakerne til å invitere Bandehy til Trondheim. Nylig hadde vi en stygg drapssak med en familie fra Kongo hvor småbarnsmora ville forlate ekteskapet og ektemannen tok livet av henne med kniv.
– Sannsynligheten er liten for at familien fra Kongo var muslimer, men uansett er dette en kultur som ikke hører hjemme i Norge, sier listetoppen i Stjørdal, som har trygghet for kvinner og ungdom som en av sine viktigste saker.
– Ofte ser vi at innvandrere har helt andre grenser for bruk av vold, og alt for mange innvandrerfamilier rammes av såkalt æreskultur, som ikke har noen med ære å gjøre. Dette handler om menns makt over kvinner, sier Veslemøy.
– Islam har voldtatt ytringsfriheten — sa Lily Bandehy innledningsvis i sitt foredrag i Trondheim.
Norgesdemokratenes politiske nestleder, og leder i Trøndelag og Trondheim, Øyvind Eikrem — innledet foredraget.
– Bandehy beskrev med tydelig språk de store problemene som islam medfører for Norge, og spesielt for kvinner. Hun beskrev også hvordan politikerne med makt her til lands har sviktet — med på tanke på islam. Oppgjøret tas ikke, på grunn av misforstått skyldfølelse (kolonialisme), og innvandrere utgjør stemmer for sosialistene i politiske valg.
Denne unnfallenheten er noe vi også ser i Trondheim. En stor-moske i Midtbyen vil medføre ytterligere undertrykkelse av kvinner og deres grunnleggende rettigheter i følge Eikrem på FB.
Eikrem på Facebook
– Bandehy beskriver Islam som en religion som får eksistere fritt, samt unnslippe reformer og kritikk på grunn av dens frykt, tabuer og strenge blasfemilover. Islam trenger kritikk og utfordring, ikke beskyttelse mot kritikk. Det er mennesket i Islam som trenger beskyttelse — ikke religionen, skriver Eikrem.
Ytringsfriheten er under hardt press, og de som retter kritiske spørsmål om Islam blir utsatt for hat, beskyldninger og no-platforming kampanjer.
Bandehy tok publikum med på en reise i tid, fra hun bodde i sitt hjemland Iran og til flukten til Norge. Hun var politisk aktiv i Iran, og blant venstresidens opprørere mot sjahen — med bistand fra Khomeinis tropper. Denne revolusjonen ble imidlertid ikke helt som de tenkte.
Tenk deg, sier Bandehy. Du våkner en dag og alle bøker av kvinner er brent. Du får ikke gå på skolen og statuer av kvinner er jevnet med jorda, all kunst er ødelagt og du må forholde deg til et moralpoliti som har myndighet til å sette deg inn, voldta og torturere deg om ikke hijaben/tildekkingen av håret ditt anses korrekt i forhold til mullaenes ordrer, eller om du går en tur på kafe alene. Du har så og si over natten mistet alle dine rettigheter som kvinne. Etter Khomeinis maktovertakelse, ble hijaben en uniform for islamisme.
Vi så dette da Mahsa Amini ble drept i Iran fordi håret var synlig. Bandehy sier at hvis kvinnene i Iran nå vinner frihetskampen sin og kan kaste hijabene, så mister brorskapet og mullaene/presteskapet makten sin.
Et av spørsmålene vi oppmøtte ønsket svar på, var om det skjer æresdrap i Norge?
Vi leser at politiet og media bruker begrep som «partnervold/drap» og «vold og drap i nære relasjoner» og hvorfor bruker svenskene slengbegrepet «balkongflickorna?»
Bandehy forteller at æresdrap har skjedd, og skjer i Norge — og viser til flere saker. Det kan være nok at ei jente forelsker seg i feil gutt, at hun blir for «vestlig», nekter dekke seg til, eller at kvinnen ber om skilsmisse fra sin mann. Familiens ære er viktigere, og en kvinne som ikke har rettigheter påfører mannen skam ved å forlate han. Konsekvensene kan være at hun blir kastet ut fra høye etasjer, brent med syre, påtent eller drept med kniv.
Bandehy brente en hijab offentlig i februar i år. Etter det har hun opplevd å bli kansellert, og til og med beskyldt for rasisme. Hva er det som gjør at en vever liten kvinne på 74 år risikerer liv og lemmer, samt det å bli offentlig demonisert ved å brenne et hodeplagg?
Bandehy fremhever at det er det forkvaklete menneskesynet som tilhengere av det muslimske brorskapet predikerer i moskeene hun vil til livs, ikke den enkelte muslim som risikerer å bli drept om han/hun vender Islam ryggen. Kvinnene i Islam er de største ofrene.
Ifølge Khomeini-tilhengere og tilhengere av det muslimske brorskap er hijab en uniform som markerer tilhørighet til politisk ideologisk islam.
Kvinner som bærer hijab symboliserer moralen etter sharialoven. De bærer hijab for å skille seg ut fra kvinner som er umoralske. Hijaben symboliserer en aksept av mannen som autoritet.
Hijab er et symbol på kvinneundertrykkelse, og på æreskultur. Gjennom hijaben får menn makt over kvinner. Den presser kvinner ut av samfunnet og ut av skolene. Den tar styring over kvinners seksualitet, liv og frihet.
- Jeg brenner uniformen til islamismen.
- Jeg brenner sosial kontroll.
- Jeg brenner mannens makt over meg, sier Bandehy.
Det var en alvorlig stemning der vi var samlet ute på gaten, når Bandehy skulle tenne på hijaben i solidaritet med de som nå blir arresterte, torturerte og drept i kampen for friheten.
Kvinne, frihet, liv — sa Bandehy, før hun tente på og minnet oss om at 16. september er det ett år siden Masha Amini ble drept i Iran.
Meld deg på vårt nyhetsbrev: norgesdem.substack.com