Norgesdemokratene

Siste nytt om kulturhusskandalen i Kristiansand

Siste nytt om kulturhusskandalen i KristiansandI Kristiansand er ombyggingen av en gammel kornsilo til et kulturbygg, kalt «kunstsiloen» blitt en het potet. Prosjektet koster store pengesummer både fra kommunen, fylket og staten, og er høyst usikkert i fremtiden fordi det krever et betydelig besøk for å gå rundt. Prosjektet er initiert blant annet av millionæren og kunsteieren Nicolai Tangen. Det er hans kunstsamling som skal stilles ut.

Demokratene er sterkt imot, og partiets ordførerkandidat, Vidar Kleppe, har skrevet denne artikkelen om saken:

«De fleste har nok fått med seg at Nicolai Tangen i siste liten kom på banen. Han ville legge 80 millioner kroner for å komme i gang byggingen av kunstsiloen. Bakgrunnen er at Kruse Smith har beregnet at det vil koste 80 millioner kroner eks mva ekstra å bygge kunstsiloen som planlagt. Prisen øker allerede nå fra 530 millioner til hele 610 millioner kroner før arbeidet er på begynt.

Denne nyheten hadde nok vært spikeren i “siloen” for Nicolai Tangen sin drøm dersom han ikke nå hadde bidratt med en ekstra bevilgning.

I samme artikkel nevnes det at Nicolai Tangen også vil bidra med 5 millioner kroner de neste 5 årene for å dekke eventuelle overskridelser i forhold til billettinntektene. Det er jo i utgangspunktet flott dette, men hvorfor kommer Nicolai Tangen med dette helt på oppløpssiden – og hvorfor er det først nå at Nicloai Tangen kommer på banen?

Han kunne jo ha lagt penger på bordet for 1,5 år siden, men først i dag er han villig til å dra “gullkortet” sitt. Har Nicolai Tangen innsett at billettinntektene ikke er realistiske?

La meg også tilføye at 80 millioner kroner eks mva er det samme som 100 millioner inklusiv mva. I Norge får man kun momsrefusjon dersom inntektene er høyere en kostnadene.

Skal forsøke å forklare litt enklere:

Dersom SKMU ikke får overskudd i fremtiden så ender faktisk SKMU opp med en ekstra regning på 100 millioner og ikke 80 som FVN skrev.

Vi i Demokratene tror ikke at SKMU kommer til å leve positive regnskapstall, og legger man til den usikkerheten til grunn, så er dagens glad sak i FVN egentlig en ekstra regning på 20 millioner kroner til felleskapet. Hvem skal ta denne regningen?

I en annen artikkel i FVN skriver kulturedaktør Karen Blågestad  en kronikk med overskriften “Pengene møter kritikken, men stopper ikke kritikerne”.

Her forsøker Karen Blågestad å få folk til å tro at Nicolai Tangen er generøs og raus og ønsker å legge 80 millioner kroner ekstra på bordet for å bidra. Det Blågestad glemmer å informere om i saken, og som er kjernen til det hele er at for bare noen uker siden så har SKMU bedt om dobling av driftstøtte til kunstsiloen. Hvorfor velger Blågestad å utelate dette i sin kronikk?

Demokratene har for lenge siden sett at FVN ikke er en kritisk nyhetsavis i kunstsilosaken, men et slags menighetsblad og talerør for Nicolai Tangen og co.

Blågestad utelater i kronikken i dag å fortelle leserne om det aller viktigste. Hvilket er at SKMU ber om 20 millioner i ekstra årlig driftstøtte. Og da snakker vi om et budsjett som skal gå i balanse.

Hvor sannsynlig er det at man klarer å få over 100.000 betalende gjester til Nord – Europas dyreste billettpriser? Hvor mange barnefamilier som besøker dyreparken vil bruke rundt 600 kroner på en familie med 2 barn for å se på samtidskunst fra 1930 til 1970?

Er det virkelig realistisk at 7.1000 cruiseturister vil betale 150 kroner pluss moms for å se på samtidskunst? Hvor flott er egentlig samlingen? Hvor er den – og Hvem har sett den?

Ordfører Harald Furre sier den består av 2.700 verker og at samlingen er unik og vil løfte Kristiansand. Ja han mener sågar at vi må se til Bilbao. Men hvor realistisk er det egentlig? Sist sommer forsøke SKMU seg med gratis inngang til Bomullsfabrikken i Arendal. Hele utstillingen skulle vise frem Tangen sine fremste verker og fikk navnet «Eklipse».

Det ble også satt opp busser fra Arendal sentrum helt gratis. Hele utstillingen ble en fiasko. Det kom nesten ingen mennesker for å se. Enkelte dager var det nesten ikke et eneste menneske innom. Selv gratis inngang og gratis buss fristet sommerturistene i Arendal og de fastboende.

I hele 2018 har SKMU lokket til seg skoleelever for å blåse opp besøkstallene. Eldbjørg Dahl kunne i Februar fortelle om besøksrekord og klarte å lure FVN med tro at besøksveksten skyldtes stor interesse for de nye utstillingene. Men dette er jo ikke sant. Over 60 % av de besøkende i 2018 var barn og billettinntektene for 2018 var minimale.

Hvor realistisk er det da å få 410 besøkende hver dag 365 dager i året? Og over 700 når de budsjetterer med 270.000 besøkende?

Demokratene har fått nok av eventyret om da : “Nicolai Tangen lurte Kristiansand ved at han ville gi bort en gave til en verdi av en halv milliard kroner, men valgte å beholde det selv”  Da hele nyheten om at Nicolai Tangen ville donere bort en gave til hjembyen Kristiansand, så ble det hele tiden snakket om en gave.

Har SKMU eller Kristiansand kommune fått en kunstgave? Nei. Eierskapet til hele samlingen er det fortsatt Nicolai Tangen som besitter via hans stiftelse Ako kunststifelse.

Det er Nicolai Tangen som får en gave dersom kunstsiloen bygges. Han slipper unna alle kostandene han i dag har til å forsikre og oppbevare kunsten sin. Vi i Demokratene undrer oss stadig over hvorfor Nicolai Tangen velger å holde ord, og gi bort hele samlingen slik han fortalte politikeren i starten?

Vår ordfører har tidligere søkt om støtte fra regjeringen. Der omtalte han i et brev at Nicolai Tangen skal gi bort en kunstsamling som vil være verdt en halv milliard noe som også viste seg og ikke være sant. Jeg er derfor skuffet over at en av Norges rikeste ikke tar regningen selv.»